Tips voor Eindejaarsgeschenken

foto-fles-wijn

Het eindejaarsgeschenk: een traditie met inhoud. Al sinds de 19e eeuw is het in Nederland gebruikelijk om relaties een eindejaarsgeschenk te geven. Enerzijds richting medewerkers in de vorm van kerstpakketten, maar ook richting klanten en relaties in de vorm van relatiegeschenken. Deze blog gaat dieper in op het eindejaarsgeschenk richting relaties & klanten.

 

De harde cijfers

37% van de bedrijven verstrekte in 2015 een eindejaarsgeschenk aan haar relaties*.
In 2015 was de gemiddelde waarde van een eindejaarsgeschenk € 25,61. Dat was een kleine vier euro minder dan het jaar daarvoor*.

*Bron: Promz Opdachtgevers Onderzoek 2015

 

Tips rondom het uitkiezen van een relatiegeschenk

  1. Verplaats jezelf in je doelgroep, geef niet weg wat je zelf leuk vindt, maar kijk naar de ontvangers.
    Als de doelgroep zeer divers is qua geslacht, interesses en functies kunt u wellicht beter differentiëren in cadeaus.afbeelding-tips
  2. Laat het cadeau aansluiten bij uw imago en bij strategische thema’s die uw bedrijf belangrijk vindt, zodat u ook direct een boodschap naar uw relaties kan uitdragen.
  3. Bedenk goed hoe u het logistiek gaat doen (persoonlijk overhandigen, thuissturen etc) en welk cadeau daar het beste bij aansluit.
  4. Maak het persoonlijk: a) Sluit met je geschenk aan op de persoonlijke interesses van je klant (indien bekend) b) Personaliseer het geschenk met een opdruk/bedrukking, dat geeft het net wat meer uitstraling en is goed voor uw naamsbekendheid als ook anderen in de omgeving van uw relatie het cadeau zien. c) Vergeet de persoonlijke boodschap niet. Naast de waardering in de vorm van een geschenk is het zeker zo belangrijk om vanuit het bedrijf een eenduidige mondelinge of schriftelijke boodschap te verspreiden, met de persoonlijke touch van de gever.
  5. Vraag aan je eigen medewerkers om de reacties die ze van klanten over het eindejaarsgeschenk krijgen, intern door te geven. Zet die reacties op een rij, dat levert ook nuttige informatie voor volgend jaar op om wellicht nog beter aan te sluiten bij de wensen.

 

afbeelding-december-tijd

 

Timing

December is nog altijd dé geefmaand bij uitstek, alhoewel ook andere momenten, zoals pasen, lente, herfst en vooral, begin van de zomervakantie in opkomst zijn. Maar december is nog steeds de maand waarin het overgrote deel van de werkgevers dank je wel zegt tegen haar klanten en relaties.

 

twanverhoeven
Geplaatst door Twan Verhoeven op 20 oktober 2016,

Eigenaar van Aditio-Gifts

 

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze blog, ik kom graag met je in contact.

 

 

 

Wij zijn wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en je te informeren over het gebruik daarvan op de site. Wij gebruiken dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Lees meer over onze cookies ›